Aller Media tarjoaa dataansa ensimmäisenä Suomessa Googlen ohjelmallisen mainonnan työkalussa. Allerin datan avulla syvennetyt kohderyhmät parantavat merkittävästi ohjelmallisen mainonnan ostajien mahdollisuuksia kansallisella tasolla.

Suomalaisten mediatoimistojen haaveissa on ollut jo pitkään relevantti, kaikki Suomen mediat kattava ja kansallinen kohderyhmädata. Aiemmin Googlen ostotyökalussa on ollut kansallisten kohderyhmien määrittelemiseen vain muutamia evästeitä. Aller Median datan myötä Googlen ostotyökalun tarkimmat kohderyhmät sisältävät useita kymmeniä tuhansia käyttäjäprofiileita.

”Kohderyhmiä rakennetaan meillä asiakasyritysten mainonnan ja liiketoiminnan tarpeiden mukaan nopealla aikataululla. Olemme ensimmäinen Googlen datantarjoaja, joka pystyy toimittamaan näin mittavan datakattavuuden Suomen kansallisten markkinoiden kohderyhmistä, joten tämän kehityksen mahdollistaminen oli meille päivän selvää”, kertoo Aller Median Digital Business Developer Antti Tolvanen.

Aller Median omistamasta datasta löytyy tällä hetkellä muun muassa 17 miljoonan eri laitteen käyttäytymisprofiili. Käyttäytymisprofiileja voidaan lisäksi rikastaa ja syventää jo mainetta niittäneen Allerin datajalostamon Rikastamon datalla. Rikastamossa dataa voi rikastaa muun muassa Kotimaa-yhtiöiden Ihminen360°–segmenteillä, josta löytyy jo yli 40 eri kohderyhmäsegmentointia.

”Rikastamon tarjoamaa laadukasta, kotimaista dataa olemme kaivanneet jo pidemmän aikaa. Mahdollisuus hyödyntää todennettua kohderyhmätietoa alustariippumattomasti (DSP) kohdennuskriteerinä avaa paljon uusia mahdollisuuksia mainonnalle niin ohjelmallisen kuin perinteisenkin ostamisen näkökulmasta,” toteaa Dagmarin Digital Strategist Joni Tillström.

Aller Media avasi datansa vuosi sitten Adformin ohjelmallisen mainonnan ostotyökalussa, ja on kevään aikana laajentanut Adformin työkalun kattamaan koko Rikastamon datakyvykkyyden. Perinteisten ikäryhmä-, sukupuoli-, ja tulostasosegmentointien lisäksi Adformin ja Googlen ostotyökaluissa on käytettävissä Aller Median laaja kansallinen data, josta mainostaja pystyy poimimaan erittäin tarkkoja ja todennettuja kohderyhmiä.

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan reaaliaikainen ostotapa, joissa mediatilaa ostetaan, myydään, kohdennetaan ja optimoidaan järjestelmien kautta. Digimainonnan kasvua ja kehitystä ajavan järjestön IAB:n tekemän kyselyn mukaan ohjelmallinen ostaminen kasvoi Suomessa vuodesta 2014 vuoteen 2015 yli 200 prosenttia*).

*)Lähde: http://www.iab.fi/ajankohtaista/uutiset/uutiset/ohjelmallinen-ostaminen-kasvoi-tuntuvasti-vuonna-2015.html


Lue lisää