Yrityksille kilpailuvaltti ei ole enää hyvä tuote vaan asiakastuntemus. Asiakastuntemuksesta on tullut ratkaiseva menestystekijä kaikilla toimialoilla. Ylin liiketoimintajohto esittää päivittäin itselleen asiakkaisiin liittyviä kysymyksiä, kun sitä aiemmin kiinnosti enemmän tuote- ja talousdata. Samalla markkinointijohtajan ja toimitusjohtajan välinen dialogi asiakkaasta syvenee. Näin toteaa Aller Media Oy:n kokoama suomalaisista huippujohtajista ja data-asiantuntijoista koostuva Data Masters -ryhmä.

Data Masters -ajatushautomo 2017. Vasemmalta: Jari Perko, Tomi Hilvo, Jukka-Pekka Vuori, Minna Hoffström, Ulla Koret, Sini Kervinen, Tiina Willman, Turkka Koivu, Minna Vakkilainen ja Hannaleena Koskinen

Aller Media koosti 10 datalla johtamisen huippuammattilaisista koostuvan Data Masters -ryhmän nyt toista kertaa. Uuden ryhmän jäsenet ovat Keskon analytiikkajohtaja Minna Vakkilainen, Danske Bankin Suomen markkinointijohtaja Ulla Koret, ASML:n toimitusjohtaja Jari Perko, Valtorin tuotekehityspäällikkö Tiina Willman, Granon kaupallinen johtaja Jukka-Pekka Vuori, Aavan markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Hoffström, Dinglen toimitusjohtaja Tomi Hilvo, Elisan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu sekä Allerin tytäryhtiön Data Refineryn teknologiasta ja palveluista vastaava johtaja Sini Kervinen. Ryhmän puheenjohtajana jatkaa Allerin kaupallinen johtaja Hannaleena Koskinen.

Datan  tehtävä yritysmaailmassa on aina lisätä ymmärrystä ympäröivästä yhteiskunnasta. Suomalaisyritykset ovat kuitenkin hyvin eri kehitysvaiheissa datan hyödyntämisessä.

”Suomessa on jo paljon edelläkävijäyrityksiä, jotka hyödyntävät dataa ammattimaisesti ja innovatiivisesti – eri datalähteet yhdistyvät toisiinsa, päätöksenteko perustuu reaaliaikaiseen dataan ja datan pohjalta kehitetään jo kenties uusia tuotteita ja palveluita. Suuri osa suomalaisista yrityksistä tuskailee kuitenkin edelleen liikkeelle lähdön kanssa. Tällöin on hyvä muistaa, että datamaailma on yhteisöllinen – kaikkea ei tarvitse tehdä yksin”, Data Masters -ryhmän puheenjohtaja Hannaleena Koskinen sanoo.

Tuleva vuosi on datanäkökulmasta suomalaisyrityksille erityisen mielenkiintoinen. Millaiseksi esimerkiksi EU:n tietosuoja-asetus GDPR käytännössä muotoutuu? Suuri kysymys myös kuuluu, kenelle ihmiset tulevaisuudessa luovuttavat datansa.

”Kuluttaja valitsee yrityksen, joka palvelee häntä parhaiten, ja jonka asiantuntijuuteen hän luottaa. Ilman toimivaa vuorovaikutusta kuluttajan kanssa yrityksellä ei ole tulevaisuutta”, Data Refineryn Sini Kervinen sanoo.

Yrityksillä petrattavaa some-datan hyödyntämisessä

Hyvä tuote ei ole Data Masters -ryhmän mukaan enää kilpailuvaltti. Asiakastuntemus on sen sijaan menestyksen kannalta ratkaiseva tekijä kaikilla toimialoilla. Data-aika myllertää myös yritysten markkinointiosastot. Toimintakulttuuri ja ajattelumallit muuttuvat, ja menestyneissä yrityksissä markkinointijohtaja ja toimitusjohtaja tekevät läheistä yhteistyötä ja keskustelevat syvällisesti asiakkaiden muuttuvista tarpeista. Sosiaalisen median tarjoaman datan merkitys korostuu yritysmaailmassa, koska se tarjoaa aitoa ja autenttista tietoa ihmisten elämästä ja tarpeista. Ihmisten tunteiden ymmärtämistä lisäävä data puskee yrityksiin.

Suomalaisyhtiöt eivät vielä ole täysin ymmärtäneet some-datan merkitystä liiketoiminnalleen.

”Ihmisten spontaanin ajattelun ja tunteiden ymmärtämistä lisäävä data on ylivoimaista. Yritykset ovat kuitenkin hyvin eri kehitysasteilla esimerkiksi sosiaalisen median tarjoaman datan hyödyntämisessä”, Dinglen toimitusjohtaja Tomi Hilvo toteaa.

Millaisia palveluita IoT:n ympärille kehittyy?

Kaikkien alojen yritykset ovat puhuneet viime vuodet datan käyttämisestä liiketoiminnassa. Todellisuudessa yritykset ottavat kuitenkin vasta ensiaskelia datan hyödyntämisessä. Tällä hetkellä yrityksissä käytetään dataa pitkälti markkinointiin liittyvään tiedon jalostamiseen. Jatkossa dataa hyödynnetään yrityksissä syvällisemmin kaikissa liiketoiminnoissa, ja datan pohjalta rakentuu myös täysin uutta liiketoimintaa.

Erilaisten äly- ja IoT-laitteiden yleistyminen herättää täysin uudenlaisia datan hyödyntämiseen liittyviä kysymyksiä. Luottamuksellisuuden rooli korostuu datakeskeisessä maailmassa.

”Kaikkien alojen yritykset kehittävät tulevaisuudessa datan pohjalta uutta liiketoimintaa, palveluita ja tuotteita. Data ohjaa tekemistä kiinnostavalla tavalla jo nyt monissa yrityksissä. Hyvä kysymys kuuluu: Mitä tämän tyyppinen liiketoiminta kuluttajapuolella tarkoittaa, kun älylaiteet yleistyvät?  Miten asioiden internetin kuluttajista tuottaman datan ympärille alkaa kehittyä uusia palveluita?”, Elisan data- ja analytiikkajohtaja Turkka Koivu kysyy.

 

10 yritysjohtajaa, 10 näkökulmaa datan käyttöön (raportti)


Lue lisää